autor: Jirka Husák
Když si myslíte, že vás už nemůže nic překvapit, třeba v takovém moravském městečku se sudetskou historií jako je Uničov, kde největší novinka byla poválečná výstavba strojíren UNEX, najdete na internetu článek o Františku Krňávkovi vynálezci.
František Krňávek byl profesí konstruktér v UNEX Uničov, ale srdcem byl motocyklový designer a konstruktér, který věřil, že kdyby kyvná vidlice byla delší, může zlepšit jízdní vlastnosti, ovládání motorky a funkci zadního odpružení.
Ale o kolik delší kyvnou vidlici? Asi tak dvojnásobně!
Jméno Krňávek se začalo na motoristické scéně objevovat na počátku 70. let kdy pomohl výrazně zlepšit jízdní vlastnosti motocyklů ČZ a stál tak i za spoustou úspěchů našich (a nejen našich) jezdců. Byl totiž tvůrcem legendárních „krňávků“ nebo „vzduchů“ jak chcete.
František pracoval se starými modely ČZ, protože to byly jediné motorky, které měl k dispozici pro své experimenty. Motor visel v rámu, řadička byla přepákována a to, co vypadá jako stupačky spolujezdce jsou vlastně stupačky v normální pozici. V tomto konkrétním případě není dráha řetězu tak spletitá, ale i tak má motocykl více vodítek řetězu než je obvyklé. Dva zadní tlumiče jsou namontovány přímo na kyvnou vidlici.
V jeho dřívější konstrukci byl motor také otočen válcem dozadu, ale jak je vidět na obrázku. Tato verze neměla tak dlouhou kyvnou vidlici, jako přechozí konstrukce, ale nezvyklé bylo vysoké umístění čepu kyvné vidlice v rámu, pro odpružení byla opět použita dvojice tlumičů. Řetěz byl poháněn pastorkem a k zadní rozetě vedl přes rolny. Všimněte si výfuku, který začínal dole pod rámem a dále vedl vpředu před nádrží.
O pár let později přestavěl František Krňávek vodou chlazenou KTM 250 z roku 1989. Byl to mnohem „čistší“ design, ale na svou dobu stále zvláštní. Vzdal se prodloužení kyvné vidlice, ale přesunul motor více vpřed, kdy válec byl uložen téměř vodorovně.
František Krňávek byl již od mládí vynálezce a je držitelem několika patentů. Zde na obrázku je vidět jeho bláznivě vypadající verze přepákované přední vidlice. Přední vidlice měla zavěšené upravené Faltovy vzduchové tlumiče. Podivná hlava řízení s řídítky jsou řešené neobvyklým způsobem, protože zde bylo potřeba místo pro přední kolo. Všimněte si výfuku, který se nachází pod řídítky.
A že to nebyla tak bláznivá myšlenka dokazuje to, že i další konstruktéři měli podobné nápady , třeba pan Ribi z Itálie ale o tom až v jiném článku.
Když si představím co to muselo dát práce a jaké to muselo být svezení , ale historie motorismu je plná „bláznivých“ nápadů . Základ je, že musíte své myšlence a konstrukčnímu řešení věřit.
O 20 let později přišel Husaberg se svojí verzí motocyklu s motorem otočeným v rámu. Tento model byl v nabídce od roku 2011 a fabrika ho vyráběla další 3 roky.
Cílem bylo posunout rotující hmotu klikového hřídele blíže těžišti motocyklu.
Mezi lidem se vypráví, že František měl více patentů a na některé mu asi nechtěli uznat k registraci. Měl být mezi nimi i dnešní tak populární rekuperace.
Tak výjimečný konstruktér jako byl on nemohl mít ani obyčejnou smrt. František byl nalezen říčce Oskavě protékající parkem města Uničova. Blízko jeho oblíbené hospůdky Na střelnici lidově známou jak „Čtverku“. Častou to zastávkou mnoha pracovníků Uničovských strojíren.
A co říci závěrem ?
Ať je vaše řešení jakékoliv musím se Vám líbit , věřte v něj a hlavně ať Vám dělá radost.
Děkujeme za článek Jirkovi Husákovi a servru http://classicmotocross.cz/
Napsat komentář