zdroj: Volkswagen Factory Pictures

Armádní letectvo Spojených států (USAAF) 8. dubna 1944 bombardovalo hlavní továrnu Volkswagen ve Stadt des KdF-Waens poblíž Fallerslebenu – dnes známé jako Volkswagen Wolfsburg – 8. dubna 1944. Těžké bombardéry shodily 500 vysoce výbušných a 450 zápalných bomb, které poškodily střechu haly 3, jižní okraj železnice, areál 3 a komplex Hall 4. nálet zabil 13 lidí a zranil 40. Při tomto náletu byl sestřelen bombardér (americký Boeing B-17 Flying Fortress nebo ale spíše anglický Lancaster), který se zřítil do středu továrny a způsobil další rozsáhlé škody.

Nálet na továrnu VW v roce 1944. Do roku 1945 byly dvě třetiny továrny vážně poškozeny.
Wolfsburg je město na východě spolkové země Dolní Sasko v Německu, které leží na řece Aller severovýchodně od Braunschweigu. Bylo založeno 26. května 1938 nedaleko zámku Wolfsburgu jako sídlo automobilky Volkswagen. Do roku 1945 neslo název Stadt des KdF-Wagens bei Fallersleben (Město vozů KdF u Fallerslebenu). V roce 1972 překonal Wolfsburg hranici 100 000 obyvatel a v současnosti se jedná o 61. největší město Německa a 5. největší město Dolního Saska. Žije zde přibližně 127 tisíc[1] obyvatel.    Wiki
Volkswagenwerk v troskách: Z továrny VW se valí kouř po spojeneckých náletech na jaře a v létě 1944. Všimněte si kráterů po bombách na zemi mezi hlavním průčelím továrny a kanálem Mittelland v horní části fotografie. Důkazy o těchto kráterech lze vidět dodnes.
Poškození střechy továrny VW v roce 1944
1944
1944
  1. a 29. června 1944: V rámci spojenecké operace Crossbow zaměřené na zničení výrobních kapacit V-zbraní svrhly těžké nálety celkem 178 letadel na hlavní závod 401 tun vysoce výbušných a zápalných bomb. Škody byly značné, postihly všechny výrobní haly i Kraftwerk (elektrárnu). Mezi mrtvými byla řada cizinců, „zastřelených za rabování“.
Škody způsobené náletem v továrně Volkswagen. Všimněte si karoserií VW Type 82 Kübelwagen. Tyto vozy jsou pravděpodobně vozy, které byly poškozeny v provozu a vráceny do továrny k přestavbě nebo demontáži dílů. Všimněte si, že mají poznávací značky, ty nebyly vydány v továrně, ale po dodání armádou.
Retušovaný obrázek pravděpodobně k použití v nějaké propagandě.
  1. srpna 1944 – Americký nálet způsobil vážné škody, zejména na lisovně. Výroba byla dočasně přerušena, ale rychle obnovena díky improvizacím, jako bylo přemístění montážní linky motorů do suterénu. Některá oddělení a jejich sklady strojů a materiálů byly navíc rozmístěny po blízkém okolí i do vzdálenějších míst, operovaly z vyřazených továren na bramborové vločky, restauračních místností nebo dolů na potaš.
Vlevo na fotografii jsou vidět dvě křídla letadla.
Na pravé straně fotografie vidíte v pozadí čelní kužely létající bomby V1.
Vojáci a civilisté sledují, jak po leteckém náletu v roce 1944 ve Stadt des KdF-Wagens hoří domy kasárenského typu.

Spojenečtí váleční plánovači, kteří si prohlíželi letecké snímky svých bombardovacích náletů na továrnu Volkswagen ve Wolfsburgu, museli být se svou prací spokojeni. Fotografie odhalily úplné zničení velké centrální části továrny a velké části zbytku po bombových kráterech. Poškozený bombardér Lancaster dokonce v roce 1944 prorazil střechu. Realita však byla zcela jiná. Navzdory viditelné devastaci byla výroba ve Wolfsburgu sotva ovlivněna. Jak se spojenecká bombardovací kampaň během války stala intenzivnější, Němci byli nuceni reorganizovat svůj průmysl, aby se vyrovnali.

Poválečné studie účinnosti spojeneckého strategického bombardování odhalily, že německá průmyslová kapacita se během války skutečně zvýšila a zhroutila se až na konci, když spojenecké pozemní jednotky fyzicky obsadily továrny a jejich dopravní linky.

Všimněte si karoserie typu 166 Schwimmwagen zavěšená na řetězu dopravníku v pozadí.
Karoserie Volkswagen je přepravována na bateriovém Plattenwagenu s poškozením při náletu z roku 1944 v pozadí.
Zničení výrobní haly poté, co se 8. dubna 1944 zřítil bombardér (B-17 nebo Lancaster?) do centra závodu. Nalevo je vidět několik podvozků Kübelwagen se stopami poškození střepinami. Všimněte si také pumového krytu vlevo, pravděpodobně pro hasiče. Část tohoto místa havárie je stále zachována v muzeu na místě havárie v továrně.

Poškození bombardováním bylo ve Volkswagenwerku stále patrné na počátku 50. let.
Opravy poškozených hal a přestavba chybějících střešních částí byly zcela dokončeny až v roce 1953.
Pohled z 50. let 20. století při pohledu na západ podél ulice Südstraße na Volkswagenwerk Wolfsburg probíhající souběžně s Mittellandkanalem.
Kruhové značení na travnaté ploše před továrnou jsou stopy po opravách kráterů po bombách svržených spojeneckými letadly za války.
Válečné poškození v bunkru protileteckého krytu pod halou 1 v továrně. V bunkru se nachází Archiv Volkswagen AG a Památné místo nucených prací.
Během náletu 8. dubna 1944 byla americká létající pevnost B-17 sestřelena a narazila do středu továrny, což způsobilo poškození stěny bunkru, takže zeď praskla a prohnula se směrem ven.
Foto: Volkswagen AG, 11.4.2024

celá fotogalerie