zdroj: 2.světová válka

Budoucí příslušník britského Královského letectvy Oldřich Helma se narodí 11. ledna 1916 v Příboře. Vyučí se zámečníkem. K letectvu poprvé „přičichne“ v roce 1935 v rámci akce 1 000 pilotů pro Republiku. Je hodnocen jako vynikající pilot. Po okupaci zbytku českých zemí nacistickým Německem zamíří v červenci 1939 do exilu.

Z Polska se přesune do Francie a po její porážce se mu podaří uniknout do Velké Británie. Pro nezbytném zpravodajském prověření je následně zařazen do britského Královského letectva, stává se příslušníkem 311. československé bombardovací perutě RAF. Zde velmi zapůsobí na velitele svou vynikající pilotáží, nicméně čs. inspektorát letectva stále nedoporučuje „udělat“ z Oldřicha Helmy kapitána a velitele vlastního bombardéru. To se mu ale nakonec stejně povede a stane se tak nejmladším velitelem československého bombardéru.

2. července 1941 odstartuje se svou osádkou na palubě středního bombardéru Vickers Wellington volacích znaků KX – U k nočnímu náletu na francouzský přístav Cherbourg. Československá osádka splní svůj úkol, cíl bombarduje a vydává se zpět na základnu. Bohužel někdy v té chvíli pravděpodobně dojde k poruše radiostanice a tzv. odpovídače. Když se československý Wellington dostane nad přístav Southampton, zareaguje britské naváděcí stanoviště na neznámý letoun rozkazem ke startu nočního stíhače. Ten záhy objeví dvoumotorový letoun, který nijak nereaguje na volání o oznámení totožnosti, a tak britský stíhač dostává osudový rozkaz stroj sestřelit. Tak se i stane. Trosky Wellingtonu Mk.IC jsou objeveny druhý den ráno. Spolu s Oldřichem Helmou umírá celá osádka, ve složení Adolf Dolejš, Jaroslav Lančík, Richard Hapala, Jaroslav Petrucha a Antonín Plocek. //Kloky//

Ilustrační foto československého Wellingtontu. Na snímu Mk.IC volacíchznaků KX-M R1410, rok 1941.