zdroj:

V tento den: 10. dubna 1945 byla dokončena poslední várka 50 terénních vozů Volkswagen Type 82 Kübelwagen pro německou armádu. Byl to konec pětileté výroby v závodě Volkswagenwerk, který se nacházel ve městě Stadt des KdF-Wagens poblíž Fallerslebenu – dnes známého jako Wolfsburg – a který byl z velké části zničen nálety v předchozím roce.

Finální montáž vozu VW Typ 82 Kübelwagen. Zde vidíme Hochzeit (svatbu), kde je hotová karoserie připevněna k hotovému podvozku.

O pět let dříve, na jaře roku 1940, a po rozsáhlých zkouškách prototypů byla zahájena sériová výroba vozu VW Typ 82 s karoseriemi dodávanými po železnici lisovnou Ambi-Budd v Johannisthalu nedaleko Berlína.

Montážní linka vozů VW Type 82 Kübelwagen ve Stadt des KdF-Wagens, kolem července/srpna 1943 s vozem KdF-Wagen v popředí (možná VW Type 60).
V pozadí jsou vidět karoserie vozů VW Type 166 Schwimmwagen.

V dubnu 1940 vyrobila společnost Porsche ve Stuttgartu 25 vozidel a od května probíhala výroba v závodě Volkswagenwerk, přičemž v květnu jich bylo vyrobeno 100, v červnu 200 a v červenci 275. Do konce roku, 20. prosince, sjel z montážní linky 1000. vůz Kübelwagen. Pětitisíci vůz byl dokončen na začátku roku 1942.

Školení na Kübelwagen v továrně.

Navzdory úspěšné konstrukci a popularitě u Wehrmachtu a Luftwaffe byla výroba pomalá. Během pětileté výroby, od roku 1940 do roku 1945, bylo vyrobeno přibližně 52 000 Kübelwagenů. Pro srovnání, ve stejném období bylo v USA vyrobeno 650 000 Jeepů.

Dokončené Kübelwageny (VW typ 82) zaparkované před hlavním průčelím závodu Volkswagen koncem roku 1940.

O vývoji tohoto vozu se dočtete více zde:

Ferdinand Porsche: a zrození Kübelwagenu.