zdroj: Petr Lotrando

Jak známo, mezi sudetskými Němci bychom našli poměrně velké procento těch, kteří z nebes srazili velké počty nepřátelských letadel a stali se tak mnohonásobnými stíhacími esy Třetí říše. Jedním z nich byl i ašský rodák poručk Herbert Bareuther. S „pouhými“ 55 sestřely sice zdaleka napatří mezi top tzv. německých Experten, ale i tak je jeho skóre obdivuhodné, zvláště proto, že Bareuther sloužil poměrně dlouhou dobu jako instruktor nových stíhačů a operačně nelétal.

Herbert Bareuther se narodí 29. července 1914 v tehdy ještě Rakousko-uherské Aši. Zde pak ve věku 24 let, na podzim 1938, prožívá všechny ty události spojené s povstáním Henleinovců, útoků sudetoněmeckého Freikorpsu na Československo atd. Uvítá přičlenění svého rodného města a dalších rozsáhlých území tzv. Sudet k nacistickému Německu. Na jaře 1939 pod dojmem rozsáhlé německé expanze vstupuje do řad Luftwaffe a prodělá výcvik stíhacího pilota.

O dva roky později se stává příslušníkem 2. letky stíhací eskadry JG 51 ( 2./JG 51 ). K útvaru dorazí právě včas, aby se s ním od 22. června 1941 mohl zúčastnit operace Barbarossa, tedy útoku na Sovětský svaz. Hned prvního dne právě vypuknuvší německo-sovětské války si přípíše první vzdušné vítězství když sestřelí střední bombardér DB-3. Do konce 41. roku přidá tento spolehlivý Rottenflieger a velitel Schwarm dalších 8 sestřelů.

Následující období stráví spíše v roli bitevního letce a následně je přeložen jako instruktor do Německa, kde cvičí nové stíhače Luftwaffe. Protože je ale na frontě potřeba každý zkušený stíhač, je později opět převelen na východní frontu. V polovině srpna 1944, kdy se Němci zoufale snaží zmírnit následky sovětské letní ofenzívy v Bělorusku ( operace Bagration ) si Herbert Bareuther připíše již 44. sestřel letounu s rudými hvězdami. V témže měsíci je ale nad těžce bombardovanou Varšavou, kde zrovna probíhá povstání polské Zemské armády sestřelen a raněný upadá do partyzánského zajetí. Z něj je ale nakonec vysvobozen postupujícími německými pozemními jednotkami.

Většině letců je v té době ale již dávno jasné, že válka je prohraná. Přesto usedají do kokpitů svých strojů a vzlétají proti naprosté početní převaze nepřítele. Bareuther se do operační činnosti vrací v únoru 1945 jako příslušník IV. skupiny stíhací eskadry JG 3 ( IV./JG 3 ). Po svém návratu až do osudného 30. dubna 1945 si připíše sestřely dalších 11 sovětských letounů. Právě onoho posledního dubnového dne, startuje za řízením Focke-Wulfu Fw 190A k bitevnímu letu do prostoru městečka Pasewalk ( v Meklembursku, nedaleko pobřeží Baltského moře ). Zde je zasažen sovětskou protiletadlovou obrannou. Poškozený Focke-Wulf Herberta Bareuthera klesající k zemi zavadí o vrcholky vzrostlých stromů a roztříští se. Jeho pilot, eso s 55 sestřely dosaženými na východní frontě tak umírá jen několik dní před koncem války ve věku 30 let. Herbert Breuther je posmrtně dekorován Rytířským křížem.