zdroj: Radim Steinke 

Antonín se narodil v Táboře v domě č.p. 510 dne 7. května 1894, dne 12.5.1894 byl pokřtěn v římskokatolickém farním kostele v Táboře kaplanem Karlem Křenkem. Jeho rodiči byli Josef Podhrázský, nádeník v Táboře, nemanželský syn v té době již zemřelé Kateřiny Podhrázské, a Kateřina, rozená Primasová, dcera již zemřelého domkáře Jana Primase z Košic č. 55 u Soběslavi, a jeho manželky Anny, rozené Vavřincové z Líbějic.

Neví se, kdo je ta dáma na fotografii, ale Antonín Podhrázský se oženil až po válce, a to dne 25. ledna 1921 v děkanském chrámu Páně v Táboře s Viktorií Zíkovou, narozenou 21.12.1896 v Táboře č.p. 535, dcerou Josefa Zíky z Tábora a Marie, rozené Keslerové ze Střížovic u Jindřichova Hradce. Antotnín Podhrázský zemřel v Táboře č.p. 1476 dne 20. srpna 1950.

neznámá z fotoalba

V jeho pozůstalosti se našlo fotoalbum z vojenské služby u Flik 15, část byla pořízena na letišti Pergine (Jižní Tyroly). Tyto snímky jdou poznat podle těch charakteristických svahů s vinicemi okolo. Flik 15 zde měl své letiště v několika obdobích: březen-srpen 1916, prosinec 1917 a květen-červen 1918… některé fotky jsou známé, ale některé jsem viděl poprvé.

Dvě z fotografií zahycují ukořistěný italský dvoumístný průzkumný letoun Savoia Pomilio S.P. 3 č. 4530 od 26a Squadriglia da Ricognizione po nouzovém přistání na rakouském území. Dopoledne 13. 7. 1917 se vracel z akce za rakouskými liniemi mezi Adiží a Brentou. Cestou byl napaden stíhačkou Hansa-Brandenburg D.I 28.37 od Flik 24, kterou pilotoval Stabsfeldwebel Feldpilot Josef Kiss. Dotyčný rodák z Prešpurku (Bratislavi) ho za přispění dvou jiných letounů sestřelil (jeho 6. vítězství).

Kiss prioritně usiloval o to soupeře donutit k přistání na letišti. V utkání, k němuž došlo nad Sugánským údolím v širokém okolí Levica, na něj Kiss několikrát agresivně zaútočil. Zatímco italský pilot Tenente pilota Vitale Piga manévroval, jeho pozorovatel za svým kulometem ve stanovišti na přídi trupové gondoly, se pokoušel útoky odrážet. Do boje se pak postupně zapojily ještě dva jiné rakousko-uherské letouny: Hansa-Brandenburg C.I (Ph) 29.68 od Flik 17 (pilot Feldw. Karl Maurer a pozorovatel Oblt. Erich Kühne) a stíhací Albatros D.III (Oef) 53.33 od Flik 24 (Feldwebel Viktor Zimmermann ale od Flik 48). Utkání se protahovalo. Nakonec Kiss na italský stroj podnikl čelní útok. Za svou neústupnost zaplatil Tenente osservatore Renato Semplicini životem. Jedna kulka ho smrtelně zasáhla přímo do hlavy. Prakticky bezbranný pilot poškozeného a teď již jen omezeně ovladatelného stroje a s děravými nádržemi pak bez dalšího odporu a s Kissem v závěsu nouzově přistál poblíž nádraží Levico. Kiss hladce přistál vedle něj, aby mu zabránil ve zničení stroje, v čemž ho ale podle všeho předstihli příslušníci c. a k. armády, kteří se nacházeli v bezprostřední blízkosti místa přistání.

Italský letoun byl sice v souboji poškozen, ale i dochované fotografie ukazují, že byl rozhodně schopný opravy. Představoval cennou kořist, neboť šlo o vůbec první stroj tohoto typu, který c. a k. armádě padl do rukou v tak dobrém stavu. Dostal nové „kořistní“ číslo 00.47 a později skončil v zázemí. 
Jiří RAJLICH: Poručík in memoriam Josef Kiss (1896-1918). Nejslavnější uherský stíhač K.u.k. Luftfahrtruppen. 1. část Historie a vojenství č. 2/2015, s. 64-89, 2. část Historie a vojenství č. 3/2015, s. 80-105,

https://digitalnistudovna.army.cz/view/uuid:5e03b472-3425-4711-b850-8910634f3e6a?page=uuid:f9547970-72c8-11ea-97b6-001b63bd97ba

https://digitalnistudovna.army.cz/view/uuid:108abe38-ca70-4947-aa0e-76b1be0a8729?page=uuid:bf602d04-72cb-11ea-9acf-001b63bd97ba

Celá fotogalerie