zdroj: L+K Special, autor PeS
Jedny z nejdůležitějších součástí letadel představují motory. Dalo by se říct, že letectví se začalo pořádně rozvíjet, až byl k dispozici vhodný motor – dostatečně výkonný a přitom s přijatelnou hmotností. Ačkoliv se letecká výroba v českých zemích před rokem 1914 nerozvinula, bylo tu několik firem, které se pokusily navrhnout a zhotovit letecký motor.
K vůbec prvnímu pokusu o zhotovení leteckého motoru u nás došlo ještě na sklonku 19. století. Tehdy rakouský průkopník letectví Wilhelm Kress hledal motor, který by poháněl vrtule letadla, k jehož stavbě se chystal. Z blíže neznámých důvodů byla zakázka objednána u firmy Ing. Gerhard Adam, která sídlila v Bedřichově u Oskavy v podhůří Jeseníků. Továrna se delší dobu zabývala výrobou motorů. Kolem roku 1910 vyráběla také nákladní automobily. Byla založena roku 1882 a v roce 1910 měla už na 130 zaměstnanců.
K pohonu strojů jí sloužila dlouho čtyři vodní kola, mimoto tři naftové motory o celkovém výkonu 37kW (50k). Asi krátce po roce 1900 se majitelem továrny stal Gerhard Kraus z Vídně.
Motor Adam byl řešen jako plochý čtyřválec s protiběžnými písty, v té době samozřejmě vodou chlazený . Dvojice válců měly společné chladící pláště zhotovené z měděného plechu. Každý válec měl vlastní splynovač, dvojice válců byly spojeny třemi páry ocelových trubek, které současně nesly ložiska klikové hřídele. Na obou koncích této hřídele byly montovány setrvačníky tvořené ocelovým prstencem připevněným k náboji výpletem z ocelových drátů podobným výpletům motocyklového kola.
Wilhelm Kress (29. července 1836 v Petrohradě – 24. února 1913 ve Vídni ) byl průkopníkem v oblasti letectví a konstruktérem letadel.Kress přišel do Vídně v roce 1873, kde v roce 1877 vyvinul první moderní delta-létající závěsný kluzák . Tento závěsný kluzák byl velkým úspěchem v době, kdy mnoho inženýrů stále bojovalo s vývojem těžší než vzduchové poháněné letadlo. V letech 1877 a 1880 také vystavoval létající modely s gumovou páskou nazývané „Aeroveloce“. Na přelomu století byl jedním z celosvětových soutěžících o vytvoření průlomového letounu. V roce 1900 vyvinul kontrolní tyč pro letadlo, ale nepožádal o patent (místo toho byl patent udělen francouzskému leteci Robertovi Esnault-Pelterieovi, který o něj požádal v roce 1907). Kressův letoun, Drachenflieger , byl zkonstruován pro vzlet vody a v roce 1901 dosáhl malého úspěchu ve Wienerwaldsee u Vídně.Delší řízený let nebyl možný, protože motor (vyrobený Daimlerem ) byl dvakrát tak těžký, jak Kress stanovil ve své objednávce, a mohl být provozován pouze při polovině svého jmenovitého výkonu. Během jednoho z jeho pokusů o vzlet byl jeho letoun zničen, když se zapletl na trosek plavajících se v jezeře. |
zdroj: Wikipedie
Motor údajně poskytoval výkon necelých 15 kW (20 k) při hmotnosti 180 kg, měl tedy specifickou hmotnost 12 kg/kW (9kg/k), což na tu dobu byla hodnota byla hodnota hodně příznivá. Nízký výkon byl pravděpodobně důvodem, proč Kress nakonec Adamův motor nepoužil. Místo něj objednal výkonnější motor u německé firmy Daimler. Ten poskytoval 22 kW (30 k), avšak místo požadované hmotnosti 240 kg měl celých 380 kg. Z toho plyne, že požadovaná specifická hmotnost Daimlerova motoru byla asi 11 kg/kW, (8kg/k), skutečná však 17,3 kg/kW (12,7 kg/k). Z tohoto hlediska byl tedy Adamův motor dokonalejší, byl však slabý.
Motor zhotovený v Bedřichově tedy zůstal firmě Adam. Později se dostal do muzea města Rýmařova a po roce 1945 do sbírek Národního technického muzea, kde si ho můžete prohlédnout dodnes. Přesto, že je neúplný, patří k nejvzácnějším exponátům leteckých sbírek muzea
Fotografie z doby kdy byl tento unikát ještě vystaven v muzeu, doufejme, že někoho v Praze nenapadne vyhodit:
Napsat komentář